Evaluation Process (Continue...)
Evaluation Process Manufacturers should form an internal software evaluation team comprised of
representatives from different departments. A typical evaluation team will
include employees from various departments within your business.
An employee should be designated as the project leader. The project leader
should be responsible for managing the evaluation process. He or she will likely
do a lot of the up-front work to build the initial list of software products and will
work with contracted consultants or evaluation services throughout the
evaluation cycle. Project leaders will also schedule team meetings and software
demonstrations.
The evaluation process typically includes five phases—research, evaluation,
selection, and implementation.
Needs Analysis • Establish an internal evaluation team with representatives from various
departments within your company
• Hire consultant or contract evaluation service
• Develop needs analysis outlining requirements for a new system
• Establish metrics using current system for future ROI calculations
Research • Read trade and business magazines
• Attend manufacturing and software trade shows
• Use software directories and product reviews
• Use search engines to find related information
• Ask other companies in your industry what they’re using
• Contracted consultant or evaluation service will also provide in-depth research
Evaluation • Use the needs analysis to develop a request for proposal (RFP)
• Send the RFP to vendors identified during the research phase
• The evaluation team should use research and RFP information to create a list of 5-10 potential solutions
• Schedule overview demos of each product. Overview demos will typically take 1-2 hours
• The evaluation team should meet after the overview demos to pick 3-5 vendors for a more detailed product demonstration. Detailed demos generally last 4-8 hours.
Selection • Post-demo team meeting(s) and product selection
• Contact the vendor or reseller, negotiate pricing, define implementation plan
• Coordinate information transfer from evaluation team to implementation team
Implementation • Define implementation roles and responsibilities
• Establish implementation timeline
• Conference room pilot before going live
• Run new system parallel to existing business system for 1-4 weeks
• Implementation team meetings should continue to meet every month for the first 1-2 years after implementation to monitor progress, discuss ways to optimize the new system, and measure ROI achieved through improved processes (compared to the former system)
PS: Post bài này vì đã hứa với 1 bác nào ở 1 chủ đề nào đó mà mình đã không còn nhớ nữa. Thôi thì bác vào đây đọc nhé.
Các bác khách hàng trước khi mua ERP thì nên đọc bài này 1 chút để tránh dự án bị thất bại nhé. Còn các bác đã mua rồi thì thử kiểm nghiệm xem mình có bỏ bước nào ko? Bài này cũng chỉ mang tính tham khảo mà thôi.
To Oak: Cái này ko phải tớ post cho bác nhé, tớ post cho 1 số bạn trước đã hỏi tớ về Evaluation Process (kể cả bản = tiếng anh). Tớ nghĩ, bác có muốn mua sách hay tìm kiếm đoạn tài liệu trên chắc cũng chẳng thể kiếm được đâu. Những người không cần đến nó thì có thể đó là rác chứ những người cần thì... đọc dòng chữ in đậm đoạn trên. Phải nói là vào forum nhiều khi cũng vui và thấy ý nghĩa vô cùng khi có được thêm bạn mới, được chia sẻ, được cùng nhau offline vui vẻ, nhưng mặt trái của nó cũng khủng khiếp thật, ức chế kinh khủng (nhất là vừa họp căng thẳng xong lại đọc ngay bài của chú oak này). Tý nữa thì xóa tất cả các bài viết, may mà đọc lại hàng chữ ký...
không biết tiếng anh bác ơi, thế này thì em mua sách đọc thoi
Có 1 điều thế này cho những người vào những nơi công cộng:
Hãy đọc những gì mình cần đọc, share những gì mình muốn share, còn những cái gì không liên quan đến mình thì hãy bỏ qua cho đỡ phí time (post bài trả lời làm gì cho mệt) (Nếu nói nặng lời hơn như quick hay sanf đã từng nói
"Biết thì thưa thốt, không biết thì dựa cột mà nghe", giờ mới thấy thấm câu này), có phải ai cũng thích đọc hết các chủ đề trên forum này đâu, có bài là cực quý với người này (kể cả viết bằng tiếng anh hay tiếng thổ nhĩ kỳ cũng quý (nếu biết tiếng)) nhưng lại chẳng có ý nghĩa gì với người khác. Ví dụ như ban đầu tớ chẳng hiểu từ "Báo 8" nghĩa là gì cả nên chẳng bao giờ đọc (giờ hơi hơi biết (mặc dù chưa rõ lắm) nên cũng thỉng thoảng đọc post đó)
Tôi viết liền vào bài viết của tôi để nếu mod có thể xóa hộ bài của oak thì tôi sẽ xóa đoạn này đi, kẻo làm "bẩn" cái thread do tôi tạo ra (Cái thread này dự định ban đầu là định nói theo từng bài (mà tôi biết) về ERP chứ không phải là "ERP là gì?" như tiêu đề trên, không hiểu ai đã sửa lại tiêu đề của thread này. Chỉ vì trước khi thread này được sinh ra thì cái mục ERP (trước đó chưa được gọi là Box ERP đâu) nó không hoạt động nên tôi đẻ ra mục này là khuấy động lại phong trào mà thôi. 1 vài tuần nay các ERP mem đi đâu hết rùi nên 2 posts mới trên cũng chỉ là chia sẽ và cũng là khuấy động lại các bài viết (kẻo có box cũng như ko)